Gianna Troyse

www.hälsopedagogen.se - Din guide till en bättre hälsa!

Smör VS Margarin

Kategori:

Här om dagen läste jag i Aftonbladet att Charlotte Perelli och Pernilla Wahlgren har blivit anmälda för smörande!

De har blivit anmälda till konsumentverket för att de gör reklam för margarin i deras bloggar! Man menar att de fått betalt och skrivit om detta av kommersiella skäl.

 

Det jag mest blir arg över är inte ”reklamen” för margarin utan att Pernilla Wahlgren menar att hon gör ett nyttigare val när hon väljer margarin. Hon skriver så här på sin blogg: ”Så nästa gång står i matbutiken och tror att jag ”snålar” för att jag köper Milda istället för Smör, så vet jag nu att jag inte bara är ekonomisk –(Milda är nästan hälften så billigt som Smör. Jag är också smart som gör ett nyttigare val…!”

 

Varför undviker jag margarin:

Margarin är en syntetisk kemisk produkt som byggs upp av olika kemikalier. Dessa kemikalier används normalt vid tillverkningen av margarin:

  • Natronlut
  • Bensin
  • Aceton
  • Fosforsyra
  • Blekmedel
  • Natriummetylat
  • Nickelspån

 

Detta är inget jag vill stoppa i min kropp.


Jag väljer smör därför att jag tycker att smör är en mer naturlig produkt än margarin. Smör kärnas från grädde
och är en mejeriprodukt som besår av ca 80% mjölkfett och vatten.

För att komma till kritan… Jag tycker det är helt galet att ens skriva att margarin är bra. Det är många som inte vet men som nu kommer att köpa margarin bara för att de gör ”reklam”.

 

Jag rekommenderar starkt att köpa smör i framtiden, men valet är självklart ditt eget…

Kommentarer


Kommentera inlägget här: