Gianna Troyse

www.hälsopedagogen.se - Din guide till en bättre hälsa!

"fetast i värden" i metro

Kategori:

Intressant läsning i Metro idag. Enligt dem så finns det ungefär en miljard överviktiga vuxna människor. EN MILJARD! Av dem är ca 300 miljoner sjukligt feta. De skriver att ”de största fetknopparna bor i USA och på öarna i Stilla havet”.

Detta är verkligen alarmerande. När jag läser om sånt här märker jag hur mycket jag vill jobba med denna problematik och att arbeta i förebyggande syfte. Jag tycker det är allt mer skrämmande när man även ser att fetma problematiken börjar krypa ner lågt i åldrarna.

 

Jag måste verkligen börja arbeta med min D-uppsatts då jag just skriver om detta ämne!!!

 

Statistik från SCB visar att 10% av den svenska befolkningen är sjukligt feta, och 53% män och 37% kvinnor ör överviktiga. Har man ett BMI (Body Mass Index) över 25 räknas man som överviktig och ett BMI över 30 har man fetma.

 

Räkna ut ditt BMI = kroppsvikt i kg / (längd * längd) = kg / (m*m)

Ex: 60 kg / (1.67 * 1.67)  =  21,5

.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: