Gianna Troyse

www.hälsopedagogen.se - Din guide till en bättre hälsa!

sushi bra eller dåligt?

Kategori: HÄLSA

Sishi är ju jätte populärt och gott att äta. Men jag har länge funderat över om det är så jäkla bra eller är det mindre nyttigt? Jag har hört så mycket olika så nu tänkte jag bena upp det här lite. När man talar om sushi tänker jag oftast på lax, avokado, rullar, och ris, med wasabi och ingefära.

 

Några nyttiga aspekter av sushi som måltid är just fisken, avokado, wsabi och ingefära. Ingefäran är en stimulant som verkar inflammationshämmande och är väldigt rik på antioxidanter, det vill säga väldigt nyttig att äta. Wasabin är även den väldigt rik på antioxidanter. Fisken man äter i sushi som tex lax är rik på nyttiga fetter, omega-3 fettsyror och protein vilket är väldigt bra att äta. Avokado är även den en väldigt bra källa för nyttiga fetter.

 

När man kommer till mindre nyttiga aspekter hos sushi kommer man till riset. Som jag förstår det så är det en sockerblandning i riset och det är därför det anses att vara mindre nyttigt. Men samtidigt så innehåller riset även vinäger som ska bryta ner fett, motverka högt blodtryck och höga blodfetter. Även det faktum att riset äts kallt ska ge det ett lägre GI.

 

Det är viktigt att få i sig kolhydrater, fett och protein i en måltid och genom sushi får du detta. Så jag säger att sushi är ett bra val till skillnad med viss annan utemat!!

 

 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: