Gianna Troyse

www.hälsopedagogen.se - Din guide till en bättre hälsa!

Fettskatt

Kategori: HÄLSA

Jag har lite svårt att förstå att diskussionen kring fettskatt har tagits upp igen i tidningarna. Enligt en ny rapport är kostnaderna för samhället för övervikt och fetma så stora så att staten borde ingripa. Rapporten visar att kostnaderna för fetman, i form av sjukvård och socialförsäkringar, är 15 miljarder kronor per år! De menar att ”samhället bör agera”, och då kommer det…”en fett- eller kaloriskatt bör övervägas”.

De menar alltså att fetma och övervikt inte är en privatsak och de anser att en sådan skatt skulle ha flera fördelar som tillexempel ge en tydlig signal om vilkas normer som är önskvärda.

Men hallå…nej, överviktiga är ju inte ens människor, de har inga tankar eller känslor, de är inte såna människor som ska få sätta våra normer för vad som är normalt…är det på detta sätt de som skrivit rapporten resonerar? Jag vet inte, men det låter konstigt tycker jag i alla fall. /p>

 

Hur kan man ens överväga att införa en fetskatt! Jag fattar inte, hur kan man mena att en överviktig ska betala mer skatt än en normalviktig. Jag tror inte att detta är lösningen, snarare skjuter man bara fram problemen med övervikt. Vad är nästa steg, idiotskatt kanske!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: