Gianna Troyse

www.hälsopedagogen.se - Din guide till en bättre hälsa!

power walk eller zumba?

Kategori:

Jag laddar inför Vår Ruset som är här i sthlm den 25/5 tillsammans med några klienter. Vi brukar gå power walks två gånger i veckan för att få upp flåset. Vi har valt att power walka istället för att springa då det sliter mindre på knäna. Det är ganska roligt att gå när man har en pulsklocka (min är en TF40 från polar) och en iphone med runkeeper. Vi dansade zumba i en timme innan och sedan gick vi en power walk.

Nu ska vi göra en jämförelse på hur en timmes zumba och 49 min power walk skilljer sig åt som aktivitet.

POWER WALK
I onsdags gick vi 6,3 km på 49 minuter. Vi höll en hastighet på ca 8,31 min / km.
Jag brände 516 kcal, 25% fett och min puls låg runt 155 som medel med ett max på 175.

ZUMBA
jag brände 495 kcal, 32%fett och pulsen låg runt 139 i snitt och en maxpuls på 173.

Detta innebär att jag brände mer kcal under gången än i zumban, men jag brände mer fett under zumbapasset. 'Jag tycker att det ska bli jätte kul att köra vårruset, hoppas vi får bra väder

Kommentarer

  • Frida säger:

    Tiden och sträckan ger 7 minuter 47 sekunder/km.

    Och om vi applicerar lite basic fysiologi på dina värden från power walk så gäller detta:

    För att förbränna 5 kcal måste kroppen ta upp 1 liter syre. Du har förbrännt 516 kcal under 49 minuter, vilket ger ett syreupptag på 2,1 liter/min. Jag vet inte exakt vad du väger eller vad ditt VO2max är, men om vi gissar 60 kg och ett testvärde på 55ml/kg/min (dvs. vad som kan förväntas hos en ganska bra konditionstränad tjej) så ger det ett absolut VO2max på 3,3 liter/min. Det betyder att den här power walken låg kring 60 % av VO2max, vilket för de flesta motsvarar minst 70 % av maxpuls! Med såna promenader behöver man inte jogga så mycket.

    2011-05-15 | 23:10:05
  • Stefan Nilsson säger:

    Vad tror du om att Biggest Loser ska börja med Zumba?



    http://biggest-loser.se/biggest-loser-zumba/

    2011-06-16 | 11:08:54
    Bloggadress: http://biggest-loser.se

Kommentera inlägget här: