Gianna Troyse

www.hälsopedagogen.se - Din guide till en bättre hälsa!

kalorisnålt kalkonkött - inget jag rekomenderar

Kategori: HÄLSA

Aftonbladet, 3/9-2011: ”Kalorisnålt kalkonkött är populärare än någonsin i Sverige. Men populariteten har ett pris – för fågeln. Dagens kalkoner har allt mindre ben och allt större bröst. Ofta kan de knappt röra sig, i trånga stallar där avföringen ligger kvar under kalkonernas hela livstid.”

Jag får rysningar i hela kroppen när jag läser artikeln i Aftonbladet om hur kalkonerna anpassas för att möta kundens behov. Kalkonerna lever i massor, med sår på ryggarna och brutna fjädrar. ”Vi har utvecklat fåglar som bättre svarar mot konsumenternas efterfrågan”. Jag kan inte förstå hur man kan köpa kalorisnålt kalkonkött efter att ha fått vetenskapen om hur kalkonerna gödas för att få större bröst och mindre ben i kroppen. Kalkonfarmaren som blir intervjuad i Aftonbladet uppger att han får en euro och tjugo cent för varje kilo en fågel väger. Det är ju tydligt att det bara handlar om pengar och inte om vi som konsumerar kalkonernas hälsa. Det vi får i oss genom att äta dessa kalkoner gör inget positivt för oss i våra kroppar.

Om ni tycker att det här låter obehagligt eller om ni inte tror att det är sant så rekommenderar jag er att titta på en dokumentär som heter Food, Inc.

Se och lär!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: